سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ستم راندن بر بندگان بدترین توشه است براى آن جهان . [نهج البلاغه]
معلم84
رئیس توقع احترام دارد مدیر احترام را بر می انگیزد.

ابوالفضل حیدری امین ::: پنج شنبه 87/6/7::: ساعت 10:27 صبح

به گزارش سایت آموزش و پرورش استانمون داتش آموزان این استان در مسابقات ورزشی کشور زحمات معلماشون جبران کردن و دل همه ی معلمای این استان را شاد.

بنا به گزارش مسئول روابط عمومی سازمان آموزش وپرورش استان سیستان وبلوچستان دانش آموزان نونهال مقطع ابتدایی منطقه میانکنگی که در مسابقات دو ومیدانی کشوری شهرستان شهرکرد شرکت نموده بودند با کسب رتبه اول تیمی مقام قهرمانی این مسابقات را از آن خویش ساختند وبرسکوی اول مسابقات ایستادند وافتخار آفرین شدند

مهندس غلامرضا صباغ سپس گفت

در مسابقات کشتی فرنگی نوجوانان کشور که در ارومیه برگزار شدنیز دانش آموز محمد غلامی اعزامی از استان با کسب رتبه اول انفرادی قهرمان وفاتح مسابقات کشتی فرنگی نوجوانان شد ونام استان سیستان وبلوچستان را در صدر جدول حک نمود وقهرمان کشوری شد.

سپس افزود : در ادامه این پیروزیها دانش آموز فاطمه حسین زاده خزایی دانش آموز زابل در مسابقات قهرمانی تنیس روی میز کشور که در شهرستان زنجان برگزار شد مدال پرافتخار نایب قهرمانی را کسب نمود ومقام دوم این مسابقات را از آن خویش نمود وبر پیروزیهای استان افزوده شد


 



ابوالفضل حیدری امین ::: پنج شنبه 87/6/7::: ساعت 10:18 صبح

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت , درمان و آموزش پزشکی گفت: دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی 7 تا 8 ساعت پس از خوردن شام‌, در ناشتایی بسر می برند, که با مصرف صبحانه‌, مغز از قندکافی به عنوان غذا و منبع انرژی استفاده می‌کند. 

دکتر فروزان صالحی افزود: اگر مدت زمان ناشتایی طولا‌نی‌تر باشد, نگهداری قند خون در سطحی که مغز قادر به فعالیت طبیعی خود باشد, دشوارتر و یادگیری و تمرکز حواس مختل می‌شود. 
وی با اشاره به اینکه نخوردن صبحانه درصورتی که تداوم یابد تبدیل به عادت می‌شود, گفت: این مساله موجب کمبود دریافت مواد مغذی روزانه مورد نیاز فرد می‌شود که در وعده های دیگر جایگزین نخواهد شد. 
این متخصص آگاهی کودکان و خانواده‌هایشان از تاثیرات بد نخوردن صبحانه رالا‌زم وضروری دانست و گفت: غذاهایی مثل فرنی‌, شیربرنج‌, حلیم و عدسی که بیشتر کودکان به آن علا‌قه دارند, ارزش غذایی بالایی دارد. 
این کارشناس ,نان‌, پنیر و گردو, نان و تخم مرغ‌, نان , کره , مربا یا خرما همراه با یک لیوان شیر را صبحانه ای سالم و مغذی برای کودکان سنین مدرسه دانست. 
وی در این حال برای افزایش اشتهای دانش آموزان در خوردن صبحانه‌, توصیه کرد: شام را در ساعات ابتدایی شب میل کنند و در ساعت معینی از شب , بخوابند تاصبح زود بیدار شوند و وقت کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند. 

صالحی همچنین به نقش میان وعده های غذایی در تغذیه دانش آموزان اشاره کرد و افزود: دانش آموزانی که صبحانه نمی‌خورند حتما نیاز به میان وعده های غذایی دارند. 
وی ادامه داد: بهتر است دانش آموزان‌, لقمه های خانگی حاوی نان , پنیر,گردو,تنقلا‌ت سنتی مانند انواع مغزها و خشکبار و همچنین شیر را به عنوان میان وعده غذایی استفاده کنند . 
منبع: http://www.nmums.com

ابوالفضل حیدری امین ::: چهارشنبه 87/6/6::: ساعت 6:18 عصر

     همکاران و دانش آموزان و هموطنان عزیز سلام. امروز می خواهم برای شما یک بازی بومی و محلی معرفی کنم که بیشتر مورد استفاده ی دبیران تربیت بدنی قرار می گیرد منبع این بازی از فصلنامه کوچ می باشد.

     اسم بازی :

                      محافظت از قلعه

    مشخصات بازی :

  لوازم : سنگ ? تنه ی درخت ? بشکه و ...

تعداد بازیکنان : 3 گروه 6 تا 8 نفری که جمعاً 18 تا 24 نفر می باشند.

سن بازیکنان : 12 تا 15 سال.

زمین بازی : محوطه ی مناسب و باز یا جنگل و محیط طبیعی.

جنسیت بازیکنان : پسر.

اهداف بازی : افزایش دقت ?  سرعت ?  مهارت و قدرت.

      شرح بازی :

   ابتدا دایره ای به قطر 6 متر ترسیم می کنیم و بازیکنان سنگ بزرگ ? تنه ی درخت و یا اشیای بزرگ اطراف را به محوطه می آورند. از وسایل جمع آوری شده در اطراف دایره ? قلعه ای ساخته می شود.

    بازیکنان به 3 گروه 6 تا 8 نفری تقسیم می شوند و به قید قرعه دو گروه از آن ها وظیفه دارند روی دایره ی اطراف قلعه محافظت کنند ? البته این افراد نمی توانند وارد محوطه ی دایره شوند. دسته ی سوم از داخل جنگل یا باغ به قلعه حمله می کنند. ابتدا آن ها خیلی آهسته به دایره نزدیک می شوند و در پشت درختان یا موانع طبیعی پنهان می شوند و سپس با یک حمله ی سریع ? خود را به قلعه می رسانند. اگر در مدت 10 دقیقه یکی از افراد گروه سوم بتواند با تلاش و کوشش به قلعه دسترسی پیدا کند ? یک امتیاز نصیب تیم خود خواهد کرد و چنانچه 5 نفر به قلعه برسند 5 امتیاز می گیرند والی آخر.

            قوانین و مقررات و ضوابط بازی :

   1) گروه ها باید به نوبت جای خود را عوض کنند.

   2) در این بازی ? گرفتن دست ها  ? هل دادن و بغل کردن مجاز است ولی از لگد زدن ? مشت زدن و هر ضربه ای دیگر باید خودداری شود .

  3) برنده ? گروهی است که بتواند امتیاز بیشتری را کسب کند

 



ابوالفضل حیدری امین ::: سه شنبه 87/6/5::: ساعت 12:10 عصر

تهران / واحد مرکزی خبر / مکتوب 1387/06/03
وزیر آ‌موزش و پرورش گفت : با فراهم شدن زمینه های مناسب برای اجرای قانون حذف آزمون سراسری «کنکور» ، آمادگی داریم .
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش علیرضا علی احمدی افزود : همانگونه که در کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز اعلام کرده ام ، این وزارتخانه برای ایفای مسئولیت‌های خود در اجرای قانون حذف کنکور تلاش‌های گسترده‌ای کرده است و این تلاش‌ها را استمرار می‌دهد .
وی با بیان این که ریز نمرات مورد نیاز برای آزمون سراسری را تهیه و به مسئولان ذیربط ارائه کرده ایم اضافه کرد : برگزاری آزمون‌های استاندارد برای دانش آموزان پایه سوم متوسطه ، ایجاد مرکز سنجش آزمون های تخصص و تهیه نرم افزارهای لازم برای این مراکز از دیگر اقدامات در این زمینه است .
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد : این وزارتخانه در ایفای مسئولیتی که قانون برعهده ما گذاشته است ، کوتاهی نخواهد کرد .


ابوالفضل حیدری امین ::: سه شنبه 87/6/5::: ساعت 11:51 صبح

راهکار ها و طرح های پیشنهادی و عملیاتی شدن نوآوری و شکوفایی در حوزه ی آموزش و پرورش در ابعاد آموزشی و پرورشی و اداری و مالی و ...

 

      به نام ا... نخستین معلم انسان ها

 

      سلام...

     با توجه به نام گذاری این سال از طرف مقام معظم رهبری به (( سال نوآوری و شکوفایی )) و مطالعه و تحقیقی که من در مدارس خارج و داخل کشور داشتم و مطالبی در رابطه با پیشرفت و کارهای عملیاتی شدن در مدارس داخل و خارج کشور مطالعه کردم تعداد بیست(20) راهکار و طرح پیشنهادی و عملیاتی شدن در زمینه ی نوآوری و شکوفایی در حوزه ی آموزش و پرورش در ابعاد آموزشی و پرورشی ? اداری و مالی و... به نظرم رسید که به شرح زیر می باشد. امید است این نکته نظرات مورد مطالعه و استفاده ی مدیران و همکاران اداری و آموزشی برود و برای برطرف نمودن اشکالات این نظرات و راهکارها مرا با دادن نظرات راهنمایی کنید.

 

1)   اختصاص دادن بودجه کافی و بخش مناسب برای پژوهش برای پژوهشگران معلم و دانش آموز و تشویق این افراد در مدارس و ادارات کشور عزیزمان ایران.

2)   برگزاری جلسات سالانه یا ماهانه برای پژوهشگران کل کشور برای تبادل نظر بین آنها در رابطه با آموزش و پرورش و تشویق آنها برای فعال تر شدن. (طرح گسترش فرهنگ پژوهش در مدارس و تشویق دانش آموزان و معلمان به منظور انجام دادن بررسی ها و پژوهش های کتاب خانه ای و... )

3)  به کارگیری و همکاری با دیگر ارگان ها و سازمان ها. نظام آموزش و پرورش در ایران مانند یک اتوبان یک طرفه می ماند و راه برگشتی ندارد. آموزش و پرورش ما زمانی موفق می شود که هنر به کار گیری و همکاری با دیگر ارگان ها و نهادهای جامعه را پیدا کند.

4)  برگزاری جلسات ماهانه در زمینه ی طرح مسائل یا اداری نوین ? طرح تدریس نوین و چگونگی استفاده از این روش ها و ... با حظور تمتمی دبیران و معلمان و به سرپرستی معلمان با تجربه ? نمونه و تلاشگر به منظور یادگیری و بازدهی بیشتر در امر انتقال اطلاعات به دانش آموزان . (طرح دانش افزای معلمان و تبادل تجارب آنان از طریق شرکت در دوره های باز آموزی برون و درون مدرسه و یادگیری معلم از معلم و یا طرح اتاق فکر.)

5)  ایجاد و افزایش پژوهش سراهای فعال با تمام امکانات نظیر داشتن کتاب و کتاب خانه? مجله ? اینترنت و... و امکان دسترسی آسان و سریع در تمام مناطق و شهرهای کشور برای رئیس ها و مدیران و معلمان و دانش آموزان.

6)  وجود فرد مشاور با رشته ی تخصصی مشاوره ی آموزشی و عمومی در تمامی مدارس کشور ( دبستان ? راهنمایی و دبیرستان )در تمامی زمینه های تحصیلی ? ازدواج ? خانواده ? انتخاب رشته ی یا شغل مناسب و ... برای تمامی دانش اموزان دختر و پسر.

7)  ایجاد و راه اندازی کارگاه های کامپیوتر در تمامی مدارس ایران ( دبستان ? راهنمایی ? دبیرستان ) و گذاشتن درس اجباری آشنایی با کامپیوتر برای تمامی رشته های دبیرستان.

8)  گسترش کتاب خانه های مدارس کشور و انتخاب کتاب مناسب در رابطه با رشته و سن مناسب دانش آموزان و حتی کارکنان مدارس.

9)     طرح ایجاد مهارت در تند خوانی و تند نویسی برای دانش آموزان.

10) طرح مدرسه گردی ? روستا گردیو شهر گردی به منظور مشاهده و یادگیری نوآوری ها و ابتکارات مدارس گوناگون.

11) طرح معرفی سالانه ی مدرسه ی نمونه ی بخش ? شهر ? استان و یا کشور (ایران و یا کشور های دیگر ) و معرفی برنامه ها و فعالیت ها و روند رشد این گونه مدارس به منظور آشنا شدن دیگر مدیران و معلمان.

12) طرح بهسازی و ایجاد قانون مناسب نظام تشویق و تنبیه دانش آموز توسط دبیر در مدرسه جهت رشد تحصیلی دانش آموزان.

13)طرح و بازنگری در شیوه ی ارزشیابی از کارکنان مدرسه و ارشاد و راهنمایی آنها.

14) طرح ایجاد نمایشگاههای گوناگون در مدرسه و شرکت در نمایشگاههای خارج از مدرسه حاوی نوآوری ها و شکوفایی ها و ابتکارات دانش آموزان و کارکنان آموزش و پرورش.

15) تقویت اعتماد به نفس دانش آموزان و دور کردن اضطراب از آنها به طور مثال استفاده از روش تمرکز در خود به مدت 5 الی 7 دقیقه قبل از ورود به کلاس حداقل قبل از امتحانات. ( مکتب بودیسم)

16) چسباندن تمامی شیشه های پنجره های مدارس کشور با چسب آکوواریوم مخصوصاً در مناطق زلزله خیز زیرا چسباندن شیشه با چسب آکوواریوم سبب می شود در هنگام زلزله و شکستن شیشه ? شیشه به اطراف پخش نشود و یا در فصل زمستان هوای سرد بیرون از درز شیشه ها خارج نشود.

17) طرح تقویت و افزایش ساعات ورزش و تربیت بدنی و مسابقات ورزشی در مدارس ایران و دادن امکانات و وسایل ورزشی به مدارس.

18)وجود و به کار گیری مربی بهداشت در تمامی مدارس ایران.

19) طرح تقویت اعتقادات مذهبی دانش آموزان و رشد و گسترش فرهنگ حجاب و رشد اخلاقی دانش آموزان و توسعه ی نمازخانه در مدارس ایران.

20) طرح ایجاد فضای سبز و گسترش گل ? گیاه ? گل کاری و درخت کاری توسط دانش آموزان و کارکنان آموزش و پرورش در تمامی مدارس ایران.

                                                                  با تشکر و آرزوی موفقیت برای همه ی همکاران و دانش آموزان عزیز

                                                                                                            ابوالفضل حیدری امین



ابوالفضل حیدری امین ::: دوشنبه 87/6/4::: ساعت 9:23 صبح

ساماندهی نیروها یا بهم ریختن آموزش و پرورش!

 

حق‌نوشته‌های پراکنده: اخیرا وزیر آموزش و پرورش طرحی را تحت عنوان "ساماندهی نیروی انسانی" برای اجرا به تمام سازمان‌ها و ادارات آموزش و پرورش ابلاغ کرده و تمام سازمان‌ها را ملزم به اجرای بی چون و چرای آن نموده است که در صورت اجرا، باید مشکلات عدیده‌ای را در تمام مدارس برای سال تحصیلی آینده شاهد باشیم.

گرچه این طرح با مخالفت نمایندگان مجلس و بسیاری از کارشناسان و مدیران مدارس روبرو شد و وزارت آموزش و پرورش به اجبار اصلاحاتی را درآن لحاظ نموده، ولی اصـلاحات انجام شده در طرح، تمام مشکلات قابل پیش بینی را مرتفع ننموده و در صورت اجرا معضلاتی را به دنبال خواهد داشت که در این مقال بعضی از مشکلات به اجمال بررسی خواهد شد.

 

آنچه که وزیر آموزش و پرورش را به طرّاحی چنین طرحی واداشت، در واقع ابلاغ و هشداری بود که از طرف دولت داده شد، مبنی بر اینکه "بودجه ای که برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است، به هیچ عنوان افزایش پیدا نخواهد کرد و باید آموزش و پرورش نه تنها امسال بلکه سنوات دیگر هم با همین مقدار بودجه مشکلات پیش رو را حل کند."

از همان ابتدا که آقای علی احمدی سکاندار کشتی طوفان زده‌ی آموزش و پرورش شد، آزمایشی و به تدریج در راستای همین طرح، اقداماتی نظیر حذف فوق‌العاده مناطق محروم، حذف پاداش ضمن خدمت، تقلیل ساعت اضافه کاری عوامل اجرایی مدارس، حذف حق اضافه کار خرداد ماه و... را انجام داد که باعث تعجب همگان، خصوصا فرهنگیان محترم شد ولی افسوس و صد افسوس که هیچگاه فرهنگیان محترم خطر پیش رو را جدی نگرفتند و هیچ عکس العملی در مقابل چنین اقدامات عجیب وزیر نشان ندادند و همین که وزیر محترم متوجه سکوت و بی تفاوتی فرهنگیان و وکلای مردم در مجلس( به نظر حقیر وکلای دولت در مجلس) شد، به سرعت به سراغ "طرح ساماندهی نیروی انسانی" رفت و آن را برای اجرا ابلاغ کرد.

البته آقای وزیر مدّعی شده‌اند که ریخت و پاش‌های فراوانی در آموزش و پرورش صورت می‌گیرد که با اجرای این طرح صرفه‌جویی‌های فراوانی خواهد شد که از محل همین صرفه جویی‌ها مشکلات بودجه‌ای آموزش و پرورش حل خواهد شد.

پر واضح است که هیچ کس مخالف جلوگیری ریخت و پاش و صرفه جویی‌های منطقی نیست اما به شرط اینکه قانون اساسی زیر پا گذاشته نشود و ظلم و اجحافی در حق ملت صورت نگیرد. ولی متاسفانه به شرحی که ذیلا ذکر خواهد شد در صورت اجرای این طرح، ضمن زیر پا گذاشتن قانون اساسی، مشکلات فراوانی ایجاد خواهد شد که به همین دلیل حقیر این طرح را طرحی برای ایجاد مشکلات نامیده‌ام.

- یکی از بند های این طرح، تجمیع مدارس مناطق روستایی و عشایری است. به این شکل که مدارس روستایی و عشایری که کلاس‌های زیر 15 نفر دارند منحل شود و دانش آموزان مدارس منحل شده جهت تحصیل همه روزه به روستاهای مجاور، رفت و آمد نمایند. مطابق آمارهای اعلام شده 15هزار مدرسه واجد شرایط تجمیع است که 85 درصد دانش آموزان روستایی و عشایری را شامل می گردد.

حال اگر دقیقا این بند موشکافی شود متوجه خواهیم شد که تجمیع مدارس اولا مشکل رفت و آمد، خصوصا در زمستان را به دنبال خواهد داشت و ثانیا بدلیل اختلافات قومی و قبیله‌ای در بعضی مناطق چنین طرحی، مشکلات را بیشتر خواهد کرد. حال شما خواننده‌ی محترم قضاوت فرمایید که این طرح باعث ترک تحصیل تعداد زیادی از دانش‌آموزان مناطق روستایی و عشایری نخواهد شد و این محروم نمودن دانش آموزان روستایی و عشایری از تحصیل، نقض صریح قانون اساسی نیست که دولت را موظف به فراهم نمودن شرایط تحصیل رایگان برای همگان را نموده است. چه کسی را توان انکار چنین ظلم آشکاری است؟

از طرف دیگر چنین اقدامی دقیقا مغایر با شعار عدالت محوری و مهرورزی دولت است، که دولت نهم آن را افتخاری برای خویش تلقی می نماید.

- یکی دیگر از بند های این طرح، یک نوبته شدن تعدادی از مدارس متوسطه، خصوصا هنرستان‌های کاردانش است، که اجرای آن، باعث افزایش تعداد دانش‌آموزان کلاس‌ها و کارگاه‌ها خواهد شد و این باعث تنزّل سطح کیفی آموزش خواهد شد، و ازطرف دیگر عدم استفاده‌ی بهینه از ظرفیت کارگاه‌ها و تجهیزات کارگاهی که با هزینه‌های فراوانی تهیه شده‌اند، را به دنبال خواهد داشت.

این بند نیز مثل سایر بندها مغایر سیاستهای کلی کشور که گسترش آموزشهای فنی و حرفه‌ای است، می باشد.

- بند دیگری از این طرح بیانگر کاهش و حذف بعضی از پستها در ادارات و مدارس است. برای نمونه نرم تعلق معاون در مدارس افزایش پیدا کرده‌، مثلا در مدارسی که قبلا دو معاون تعلق می گرفت، اکنون یک معاون تعلق می گیرد، لابد آقای وزیر فکر کرده‌اند که دانش آموزان همه گل و بلبلند و مشکلات رفتاری و انضباطی در دوره‌ی وزارت ایشان آن قدر کم شده است که معاونین اغلب بیکارند و بنابراین باید تعداد معاونین کم شود. در حالی که همگان می دانند که واقعیت چیز دیگری است و به نظر حقیر که مدتی هم معاون و هم مدیر بوده‌ام باید تعداد معاونین بیشتر شود.

 در پایان لازم به ذکر است که بندهای دیگری هم در طرح آمده که بررسی آنها را به فرصت دیگری موکول می نمایم. امیدواریم مسئولان محترم ذره‌ای منطقی‌تر اندیشیده، نوع نگاه خود به آموزش و پرورش را از مصرفی بودن آن به سرمایه‌ای بودن این دستگاه عوض نمایند و همان گونه که در سخنان خود به زیر بنا بودن و رکن بودن آموزش و پرورش اشاره می کنند، در عمل نیز پایند سخنان زیبای خود باشند و دانسته و ندانسته تیشه به ریشه فرهنگ نزنند

                                                                                                                                                          (بر گرفته از وبلاگ همکار سلام)



ابوالفضل حیدری امین ::: دوشنبه 87/6/4::: ساعت 9:17 صبح

 

موانع مشارکت اولیا در امور مدرسه

چنانچه مشارکت را گذر از تفکر سنتی اداره ی امور به حساب آوریم ، بدیهی است برای تحقق آن دشواری های وجود داشته باشد . مشارکت ، نگاه قدرت طلبانه و ساختار های سنتی اداره را به مبارزه می طلبد ، بنابراین طبیعی است خود این ساختار ها از جمله موانع اصلی مشارکت به حساب آیند . موانع مشارکت اولیا در امور مدرسه ، در قالب انجمن اولیا و مربیان را ، می توان از دو منظر مورد توجه قرار داد :


1 – موانع مشارکت اولیا از سوی مدرسه


2 – موانع مشارکت از سوی اولیا


موانع مشارکت اولیا از سوی مدرسه


در هر مجموعه ای مدیر به عنوان اثر گذار ترین عامل در موفقیت آن در دست یابی به اهداف قلمداد می شود . از این رو نگاه مدیر مدرسه به انجمن اولیا و مربیان و مشارکت اولیا در امور مدرسه نقش اساسی در نزدیکی یا دوری اولیا به مدرسه ایفا می کند . نگاه مشارکت جویانه ی مدیران موجب استفاده ی مطلوب از ظرفیت ها ی اولیا می گردد و آ نها نیز با نگاه خدمت به فرزندان خویش با مدرسه ارتباط صمیمی برقرار نمو ده ، در رفع موانع و مشکلات آموزشی و پرورشی ، از هر گونه اقدامی دریغ نمی کنند . بر عکس ، نگاه منفی مدیران به مشارکت اولیا موجب فاصله گرفتن آ نها از مدرسه می شود و عملأ حل مسائل و مشکلات آموزشی و پرورشی مدرسه به آسانی صورت نمی گیرد . به طور خلاصه موانعی که از سوی مدرسه بر سر راه مشارکت اولیا در امور ایجاد می شود ، به قرار زیر است :


1 – نگاه سنتی مدیر به اداره ی مدرسه


2 – آشنا نبودن مربیان به مزایای مشارکت اولیا .


3 – احساس نا توانی در هدایت اولیا به سمت فعالیت های آمو ز شی و پرورشی .


4 – ترس از مداخله ی بیجای اولیا در امور مدرسه .


5 – نگاه منفی مدیر به حضور اولیا در مدرسه .


6 – ترس از کم شدن قدرت مدیر یا  به عبارتی قدرت طلبی مدیر .


7 – نگاه سنتی به انجمن اولیا و مربین مدرسه .


8 – عدم انگیزه ی مدیر در جلب مشارکت اولیا .


موانع مشارکت از جانب اولیا


عدم مشارکت اولیا در امور مدرسه به عوامل متعددی بستگی دارد که از جمله ی مهم ترین آنها عوامل فرهنگی و اجتماعی و عدم آگاهی اولیا نسبت به حقوق خویش است . بسیاری از اولیا معتقدند که مسئولان مدرسه ارزشی برای عقاید و نظریا ت آموزشی و پرورشی آنها قائل نیستند . بسیاری از اولیا نیز تعلیم و تربیت را وظیفه ی دولت می دانند و هر گونه مسئولیتی در این زمینه را از خود سلب می کنند . برخی به تجربه دریافتند که مسئولان مدرسه از طریق انجمن اولیا و مربیان مدرسه تنها نگاه اقتصادی به آنها دارند و در دیگر امور هیچ حقی برایشان قائل نیستند . عواملی از این نوع و عدم آگاهی اولیا نسبت به حقوق خویش و فرزند خود موجب گردیده است که ارتباط اولیا و مربیان از انسجام لازم برخوردار نباشد . در نتیجه ی این امر ، عدم موفقیت لازم در تعلیم و نربیت کودکان ، نوجوانان و جوانان بوده است . به طور خلاصه ، برخی موانع مشارکت از سوی اولیا عبارتند از :


1 – عدم آگاهی از مزایای مشارکت .


2 – عدم آگاهی از حقوق خویش در قبال مدرسه .


3 – ترس از درخواست کمک مالی به مدرسه .


4 – ترس از موضع گیری خشونت آمیز مسئولین مدرسه در قبال ارائه ی عقاید و نظریات آموزشی و پرورشی .


5 – نداشتن فرصت مشارکت .


6 – عدم آگاهی نسبت به چگونگی مشارکت .


7 – باور داشتن به مسئولیت پذیر بودن فرزند در دوره ی راهنمایی ، ذبه ویژه دبیرستان .


8 – احساس بی توجهی نسبت به عقاید و نظریات آنها توسط مسئولین مدرسه .


به جز موانع فوق که در ارتباط اولیا با مدرسه مورد توجه قرار گرفتند ، موانع دیگری نیز باعث عدم مشارکت اولیا در امور مدرسه می گردد که از جمله ی آنها فقدان مکان مناسب برای حضور اولیا در مدرسه و برقراری ارتباط با مربیان ، فقدان قوانین و مقررات شفاف در زمینه ی حقوق اولیا ، کم توجهی برخی مدیران آموزش و پرورش در استان ها و مناطق به انجمن اولیا و مربیا ن ، عدم استفاده ی مناسب از رسانه های ارتباط جمعی از جمله تلویزیون در جهت اطلاع رسانی در این زمینه کمبود منابع و امکانات انجمن اولیل و مربیان را می توان ذکرکرد .


 راه کارهای افزایش مشارکت اولیا در مدرسه


برای مشارکت اولیا در امور مدرسه ، تدوین راهبردی مبتنی بر سازمان دهی و اتخاذ سیاست ها و خط مشی هایی که بتواند مشارکت حد اکثری اولیا رغا به دنبال داشته باشد ، از اهمیت و ضرورت خاص برخوردار است . البته سیاست مشارکتی باید با سیاست های تغییر نگرش مدیران و اولیا نسبت به برقراری ارتباط با هم افزایش انگیزه در آنها همراه باشد تا نتایج اثر بخش حاصل شود . در کنار اقدامات فوق برخی از راه هایی که موجب افزایش مشارکت اولیا می شود عبارتند از :


1 – زمان کافی برای مشارکت اولیا وجود داشته با شد . در این جهت ، دولت می تواند با تصویب قانونی ، حضور اولیا ، به ویژه پدران را در زمان برگزاری انتخابات انجمن اولیا و مربیان مدرسه و نیز تشکیل جلسات عمومی انجمن در طی سال ، به مدت 8 ساعت قانون مند نموده ، جزء زمان کار آنها به حساب آورد .


2 – باز نگری در قوانین و مقررات موجود در زمینه ی ارتباط اولیا با مدارس و تدوین قوانین مرتبط با موضوع ، در سطحی بالاتر از آموزش و پرورش ، از جمله در هیأ ت محترم دولت یا مجلس محترم شورای اسلامی ، با توجه به نیاز ها و الزامات فرا روی جامعه .


3 – هدایت قانون مند مدیران آموزش و پرورش از جمله مدیرا ن مدارس در جهت جلب مشارکت های اولیا و ارزیابی از عملکرد آنها در این زمینه .


4 – پخش برنامه های مناسب از طریق رسانه های ارتباط جمعی ، به ویژه تلویزیون ، برای تبیین مزایای مشارکت اولیا در امور مدرسه .


5 – افزایش منابع و امکانات انجمن اولیا و مربیان برای اجرای برنامه های مرتبط با جذب مشارکت های اولیا .


منبع مجله پیوند  فروردین و اردیبهشت 1387



ابوالفضل حیدری امین ::: یکشنبه 87/6/3::: ساعت 8:32 عصر

بهره برداری از 975 مدرسه در هفته دولت

 

 

 

 

 

رئیس سازمان نوسازی؛ توسعه و تجهیز مدارس کشور از بهره برداری از 975 مدرسه با 3166 کلاس درس در هفته دولت خبر داد.

به گزارش شبکه خبر، حبیب الله بوربور در مصاحبه با واحد مرکزی خبر گفت : این مدارس به مساحت نیم میلیون متر مربع در استان های سراسر کشور به بهره برداری می رسد که بیشترین آن در استان سیستان و بلوچستان با 171 مدرسه است .

وی افزود : هم اکنون هفت هزار طرح در کشور در دست اجراست که به 10هزار طرح افزایش می یابد و تا مهر امسال چهار هزار و 500 مدرسه جدید برای پذیرش دانش آموز آماده می شود.

بوربور با تاکید بر اینکه بیش از 3 هزار مدرسه ساخته شده دارای نمازخانه و سالن چند منظوره هستند تصریح کرد : ساخت 1200 نمازخانه در مدارس کشور نیز از مهر امسال با اعتباری بالغ بر 800 میلیارد ریال اغاز خواهد شد .

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش یاداور شد : برای مدارس کپری چهار استان سیستان و بلوچستان ؛ کرمان ؛هرمزگان و لرستان نیز اقدامات اساسی برای استانداردسازی صورت گرفته است .

بوربور با اشاره به اینکه امسال 20 هزار میلیارد ریال اعتبار در امر مدرسه سازی ؛ مقاوم سازی و بازسازی مدارس هزینه می شود افزود : شش هزار و 200 میلیارد ریال از این اعتبار از محل استانی ؛ هفت هزار و 800 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی تخریب و مقاوم سازی و شش هزار میلیارد ریال از محل تعهدات خیران مدرسه ساز تامین می شود .

وی با تاکید بر اینکه باید ظرف دو تا سه سال آینده مدارس را به وضع مطلوب درآوریم خاطرنشان کرد : یک عزم ملی دولت و خیران مدرسه ساز برای مدرسه سازی به کار گرفته اند تا با ایجاد فضاهایی مطلوب ، دانش آموزان در مدارس استاندارد تحصیل کنند .




ابوالفضل حیدری امین ::: یکشنبه 87/6/3::: ساعت 8:23 عصر

آغاز توزیع کتب درسی در شهرستان‌ها

8706-00873: کد خبرخبرگزاری دانشجویان ایران - تهران

 

مدیرکل دفتر چاپ و توزیع کتب درسی کشور، از توزیع 928 عنوان کتاب درسی در قالب 141 میلیون جلد و در همه پایه‌های تحصیلی برای سال تحصیلی 88 ـ 87 خبر داد و اعلام کرد: شهرستانی‌ها می‌توانند، از با مراجعه به کتاب فروشی‌های معتبر، کتب درسی راهنمایی و متوسطه سال تحصیلی جدید را دریافت کنند.

حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» ایسنا، افزود: توزیع کتب ابتدایی از 9 شهریور در واحدهای آموزشی استان‌ها و از 16 شهریور در واحدهای آموزشی تهران و شهرستان‌های تابعه و توزیع کتب راهنمایی و متوسطه از اول شهریور در کتاب فروشی‌های استان‌ها و از 15 شهریور در کتاب فروشی‌های تهران و شهرستان‌های تابعه آغاز می‌شود.

 وی افزود: کتاب‌های دوره پیش‌دانشگاهی نیز از هم اکنون در اختیار مناطق آموزشی برای واگذاری به دانش‌آموزان قرار گرفته و کتب درسی فنی و حرفه‌ای و کاردانش هم از ابتدای سال تحصیلی از طریق واحدهای آموزشی در اختیار هنرجویان قرار می‌گیرد.

حسینی با اشاره به این که قیمت کتب پیش‌دانشگاهی، فنی و حرفه‌ای و کاردانش پشت جلد کتاب نوشته شده و طبق آن، اخذ وجه می‌شود، بیان کرد: هزینه دریافت مجموع کتب درسی پنج پایه ابتدایی طبق بخشنامه مصوب، 13 هزار و 900 تومان است که این میزان به صورت تفکیکی، برای کتب درسی پایه اول ابتدایی، 1900 تومان، برای پایه دوم ابتدایی، 2500 تومان، در پایه سوم ابتدایی، 3300 تومان، در پایه چهارم ابتدایی، سه هزار تومان و برای پایه پنجم ابتدایی، سه هزار و 200 تومان است.

وی همچنین با تاکید بر این که بهتر است، با توجه به احتساب آمار توزیع کتب درسی بر حسب تعداد دانش‌آموزان هر استان، کتب درسی از استان محل اسکان دانش‌آموزان خریداری شود، خاطر نشان کرد: مردم می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف و مشکل در توزیع کتب درسی با شماره تلفن 88827778 از ساعت 8:30 تا 15:30 تماس بگیرند و حل مشکل مورد نظر خود را خواستار شوند.کد خبر: 8706-00873




ابوالفضل حیدری امین ::: یکشنبه 87/6/3::: ساعت 8:12 عصر


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 6
بازدید دیروز: 4
کل بازدید :208174

>> درباره وبلاگ <<
معلم84
ابوالفضل حیدری امین

>>فهرست موضوعی یادداشت ها<<

>>آرشیو شده ها<<

>>لوگوی وبلاگ من<<
معلم84

>>لینک دوستان<<
افسون کودک طبیعت
صید غزل آلا در مدرسه
قطار شیمی
سیستان
به کلبه ی چشمای من خوش آمدی
سیستو
زبان انگلیسی راهنمایی و دبیرستان و پیش
گروه زبان انگلیسی راهنمایی کنگان
نوید اشرفیان
هامون خشکیده احسان
شعرهای رومانتیک
خانه فرهنگی سیستان
به نام خدای که در این نزدیکی ست
سازمان دانش آموزی ناحیه 1 کرج
رادیو معلم
بابا آب داد
بچه های کلاس اولی من
معلم عاشق
خط خطی های یک معلم ریاضی
عشق معلمی
زخم نیمکت ها
سخن معلم
بار امانت آسمان
عشق معلمی
هنر معلمی
معلم های شهر مقدس قم
صدای معلم
مدرسه سبز
کارشناسی تکنولوژی و گروههای آموزش عمومی
باشگاه معلمان نانو
معلم راهنمای یادگیری خلاق
کاش می شد سر نوشت را از سر نوشت
خاش نیوز(مجتبی شجاعی)
استانداری استان سیستان و بلوچستان
اسدی راد(علوم اجتماعی راهنمایی)
دانش اموزان کلاس اولی من
کلبه ی آموزگاران
گروه زبان انگلیسی تبادکان مشهد
عشق معلمی
پاکنویس های یک معلم(معلم)
کارشناس آموزش ابتدایی ملکان(آقای صمدی)
قلم معلم(مسعود صالحی اردکانی)
کنگان طنز(سید رضا حسینی)
معلم روز(حسین تلخابی)
آقا اجازه!(رسول پاپایی)
آسمان مال من است(نگار فلامرزی)
یادداشت های یک خانوم معلم
اداره کل آ.پ استان سیستان و بلوچستان
اداره آ.پ عشایر سیار سیستان و بلوچستان
انجمن اسلامی معلمان ایران(علیرضا شفیعی مطهر)
مدیریت نوین مدارس(حسن میرزایی)
هیمه ی بادام(محمد سلیمانی)
مرد کاغذی (ابراهیم جاگرانی)
جمعه نوشت پرستو رسیدنی(ابراهیم جاگرانی)
دبستان دخترانه هیئت امنایی پیام انقلاب (
علوم تجربی(فضل الله نوری)
آموزشگاه ناشنوایان باغچه بان زاهدان (حواشی)
یادداشت های معلم سیستانی(فرهاد نوری)
فرشته های کلاس اولی من(خانم عباسی)

>>اشتراک در خبرنامه<<
 

>>طراح قالب<<

انواع کـد های جدید جاوا تغیــیر شکل موس